PO WER

W dniach 20-22 października mieliśmy przyjemność gościć w naszej szkole grupę nauczycieli i uczniów z Litwy z zaprzyjaźnionej szkoły w Jaszunach. Po przyjeździe do Płońska goście odwiedzili naszą szkołę, gdzie mogli obejrzeć specjalnie przygotowany na tę okazję występ artystyczny w wykonaniu uczniów. Późnym popołudniem zaprosiliśmy naszych litewskich przyjaciół na spacer po Płońsku. Odwiedziliśmy Urząd Miejski, kościoły, nowo otwarty Dom Dobrej Pamięci, zrewitalizowany rynek miasta. Sobota była dniem, który w całości wypełniła wycieczka do Warszawy. Rozpoczęliśmy od wizyty w Centrum Nauki Kopernik, które zrobiło na naszych gościach wielkie wrażenie. Następnie udaliśmy się na spacer ulicami Starego Miasta. Pobyt w Warszawie zakończyliśmy zwiedzaniem Wilanowa. Pełni pozytywnych wrażeń i emocji wróciliśmy do Płońska. Niedziela była dniem wyjazdu, ale i tego dnia nie zabrakło atrakcji. W drodze powrotnej nasi goście zatrzymali się w Pułtusku, gdzie odwiedzili Rynek i Dom Polonii. Było nam bardzo miło gościć naszych przyjaciół z Litwy.

INFORMACJA O PROJEKCIE


🇵🇱🇱🇹 W dniu 16-go maja odbyło się ostatnie przed wyjazdem na Litwę, spotkanie organizacyjne z uczniami, biorącymi udział w projekcie „Polsko – litewski MateEkoRobot, czyli jak kształcimy kompetencje kluczowe?” Uczestnicy spotkania zostali zapoznani z regulaminem i kluczowymi kwestiami, dotyczącymi wyjazdu.🇵🇱🇱🇹


Hallo, halo! Mamy to💪 Za nami spotkanie z rodzicami w ramach Polsko-Litewskiego projektu MateEcoRobot. Na spotkaniu Pani dyrektor Marzanna Szacherska przedstawiła rodzicom regulamin oraz harmonogram wyjazdu, opiekunowie rozdali zgody.


Pierwszy dzień za nami🙂 Po podróży jesteśmy już w Wilnie. Najedzeni, zakwaterowani ładujemy baterie na jutro.


29 maja 2023r. – drugi dzień naszej mobilności na Litwie w ramach projektu PO WER.

W dniu dzisiejszym odwiedziliśmy litewską szkołę w Jaszunach, w której mieliśmy okazję dowiedzieć się więcej o historii Litwy. Zwiedziliśmy szkolne muzeum, gdzie tamtejsza nauczycielka pokazała nam eksponaty, między innymi pierwsze telefony i ciekawe stroje uczniów. Naszą następną aktywnością było stworzenie własnych komiksów o historycznych przedmiotach i zaprezentowanie ich. Uczestniczyliśmy także w zajęciach wychowania fizycznego, na których graliśmy w siatkówkę oraz braliśmy udział w zabawach rekreacyjnych. W ramach integracji, uczniowie szkoły litewskiej zorganizowali dla nas pokaz tańca, co było bardzo interesujące. Uczestniczyliśmy w zajęciach teoretycznych i praktycznych z matematyki, dotyczących wydawania i oszczędzania pieniędzy. Takie gospodarowanie budżetem będzie nam tutaj też potrzebne. 🤔
Odbyły się również zajęcia edukacyjno- kulturowe z wykorzystaniem gier i zabaw w języku angielskim. Ostatnim punktem naszej edukacyjnej wycieczki była prezentacja na temat naszego miasta Płońska i Szkoły Podstawowej nr 4. Prezentację zaprezentowała pani dyrektor z asystentami: Miłoszem i Pawłem. Następnie razem z całą grupą wybraliśmy się na obiad do pobliskiej restauracji, w której zjedliśmy pyszne dania. Na koniec dnia dzisiejszego przeprowadzona została ewaluacja zajęć, uczniowie wypełnili krótkie ankiety.

Dzień 3 – MateEkoRobot w akcji!

Jaszuny, Wilno, Turgiele, Wilkiszki, to dzisiejsze punkty wyprawy. Po nauce związanej z piramidą ekonomiczną na talerzu, zajęciach usprawniających działania arytmetyczne, przyszedł czas na historię i to w nie byle jakim wydaniu. Wykładowca matematyki i informatyki opowiedział nam historię Pałacu Balińskich w Jaszunach. Taka lekcja żywej historii przekazana w logiczny, wręcz matematyczny sposób zdarza się rzadko. My mieliśmy okazję w niej uczestniczyć. DZIĘKUJEMY!
Po drodze z Jaszun wstąpiliśmy do muzeum twórczości artystki polskiego pochodzenia, ludowej malarki Anny Krepsztul. Słuchając historii życia pani Anny, oglądając Jej dzieła i film (niebawem telewizja polska emituje film o malarce), przekonaliśmy się, iż niepełnosprawność, ciężka choroba, nie są przeszkodą w pomaganiu i życiu dla innych.
Jadąc dalej, we wsi Pawłowo (dawniej Merecz) obejrzeliśmy ruiny Republiki Pawłowskiej, jednego z najwartościowszych obiektów historycznych rejonu solecznickiego. Kolejny przystanek, to Dworek w Wilkiszkach nad Mereczanką – zabytek Departamentu Dziedzictwa Kulturowego Litwy, zbudowany w 1847r. przez Wincentego Dmochowskiego. Jest to miejsce związane z historią życia polskich malarzy i powstańców. Obecnie jest to Centrum Turystyki i Młodzieży Rejonu Solecznickiego, umiejscowione w przepięknym parku krajobrazowym, objętym ochroną jako pomnik przyrody.
Przed kolacją udało nam się jeszcze upajać widokiem Starego Miasta. Punktem docelowym w dniu dzisiejszym była Ostra Brama z unikatowym obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej Królowej Korony Polskiej. To nie koniec naszych odkryć! Widzieliśmy jeszcze wczesnobarokową kaplicę w Katedrze Wileńskiej, powstałą w XVII w., poświęconą św. Kazimierzowi, którego relikwie złożone są w tej kaplicy. Jej założenie wzorowane jest na kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu.
Żeby było ciekawie, pouczająco, ćwicząc kompetencje kluczowe, ewaluacji dnia uczestnicy mobilności dokonali w języku angielskim. Dzieląc się na grupy prezentowali w języku angielskim swoje spostrzeżenia, wrażenia z dzisiejszego dnia. Zadanie główne dotyczyło Ostrej Bramy. Matematyka z dużą dawką historii wypełniła wtorkowy dzień.

Dzień 4 – “Pierwszy robot – misja na Marsie.

“Pierwszy robot – misja na Marsie” to hasło przewodnie zajęć z mechatroniki, które będzie towarzyszyło uczniom przez najbliższe dni w związku z realizacją projektu w ramach współpracy polsko-litewskiej. Dziś uczniowie wzięli udział w zajęciach z wykorzystaniem komputerów i uczestniczyli w warsztatach matematycznych.
Ta „ścisła współpraca” towarzyszyła uczniom także podczas zajęć relaksacyjnych, m.in. podczas tańca. Taniec to przecież współpraca. A ruch, to przecież zdrowie. Każdego dnia mamy okazję zdrowo współpracować.
Dzisiejsze zajęcia taneczne poprowadziła wieloletnia nauczycielka tańca, choreograf i tancerka zespołu taneczno-wokalnego “Kwiaty Polskie”.
Kalvelis (po polsku: wzgórze) to znany litewski taniec, nauczany już od trzeciej klasy szkoły podstawowej.
Meringa (po polsku: beza) to znany litewski taniec, nauczany w starszych klasach.
Nowo poznane, litewskie słowa skrzętnie notujemy we własnoręcznie wykonanych słowniczkach.
Swoją obecność akcentowaliśmy nie tylko w tańcu. Zabraliśmy z Płońska drobne upominki z logo naszego miasta, które następnie wręczyliśmy litewskim przyjaciołom.
Ostatnim elementem dnia był spacer uliczkami Wilna i odnajdywanie nowych perełek tego pięknego miasta. Dziś – Kościół pod wezwaniem św. Anny i plac katedralny, czyli historyczne serce Wileńszczyzny. Na placu znajdują się: bazylika archikatedralna św. Stanisława Biskupa i św. Władysława oraz dzwonnica.
Nie sposób nie wspomnieć o litewskich przysmakach, jakie mamy okazję kosztować. Dziś nasze talerze, a następnie żołądki wypełniły – czebureki.
Czebureki kształtem przypominają pierogi, ale są dużo większe, spłaszczone, koloru złocistego, o zapachu świeżego ciasta. Są wilgotne, ciężkie, z soczystym farszem. Wykonuje się je zagniatając ciasto z sera twarogowego (najlepiej domowej roboty), mąki pszennej, jajek, sody oczyszczonej i octu. Do środka pieroga wkłada się farsz z mielonego, wołowo-wieprzowego, przyprawionego mięsa i podsmażonej cebulki (można dodać bulionu lub wody dla rozluźnienia konsystencji). Smaży się na głębokim gorącym tłuszczu. Czebureki podaje się na gorąco, prosto z patelni.
Po całym dniu pełnym wrażeń podsumowaliśmy to, co się działo, posługując się (jak zwykle) językiem angielskim. Następnie krótkie zajęcia tematyczne i pora smacznie zasnąć.

01.06.2023

Czytając instrukcje i oglądając filmy instruktażowe przygotowujemy się do sterowania położeniem i orientacją obiektu na ekranie wykorzystując układ współrzędnych. Przed nami turniej robotów, czyli samodzielne projekty uczniowskie. Zajęcia teoretyczne i praktyczne z matematyki dotyczyły własności figur płaskich oraz obliczeń procentowych.
Eksplorujemy okolicę, uczymy się, poznajemy tutejsze smaki, integrujemy się z mieszkańcami Jaszun, krótko mówiąc, dzieje się tak dużo, iż prawie zapomnieliśmy spojrzeć w kalendarz. Okazuje się, że jesteśmy na półmetku naszej litewskiej przygody.
Idąc za radami babć, które mawiają: „ucz się dziecko ucz, bo nauka to potęgi klucz”, zaczęliśmy od tradycyjnej lekcji w szkole, choć nietradycyjnie – zamiast książek, instrukcje do zadań czytaliśmy z komputerów. A skoro mowa o maszynach, dziś po boisku poruszaliśmy się takimi autami: BMW, Tesla i Jeep (zainteresowani wiedzą, o co chodzi); mašina – (po polsku: samochód).
Rywalizacja była tak zacięta, że cali płonęliśmy, słońce też nie chciało ustąpić chmurom. Wszyscy walczyli do końca. Całe szczęście, że opiekunowie przygotowali z okazji Dnia Dziecka chłodną niespodziankę w postaci lodów.
Po wyścigach samochodowych przyszedł czas na rękodzieło, czyli chwilę wytchnienia przy wytwarzaniu mydełek. To była czysta i pachnąca przyjemność.
Odpoczęliśmy, lecz nie na długo, gdyż Wilno to prawdziwy raj dla zwiedzających.
Choć Litwa to w większości kraj chrześcijański, warto wspomnieć o mniejszościach, które również dołożyły swoją cegiełkę i miały wpływ na historię i kulturę kraju.
Podczas spaceru odwiedziliśmy dom modlitwy dla Żydów (to tak jak kościół dla Chrześcijan), czyli Synagogę Chóralną, będącą jednocześnie jedyną czynną synagogą Wilna.
Następnie udaliśmy się w stronę Dzielnicy Szklanej. Przez ponad 600 lat dzielnica, która niegdyś zajmowała większą część obecnego Starego Miasta, była zamieszkana przez ludność żydowską – miasteczko złotników, szklarzy, rzemieślników i finansistów. Określenie „Dzielnica Szklana” w Wilnie powstało w październiku 2018 roku i oznacza teren, obejmujący zabudowę przy ulicach: Stiklių (Szklanej), M. Antokolskio (Jatkowej pierwszej, później Juliana Klaczki), Gaono (Gaona) oraz Žydų (Żydowskiej). Wieczorna rozmowa była ewaluacją dzisiejszego dnia.